Page tree
Skip to end of metadata
Go to start of metadata
Stap voor stap

U bent ouder, leerling of medewerker op een school en wilt graag inloggen op het portal.

U volgt de volgende stappen:

  1. Ga in uw browser naar het portal-adres van uw school (schoolnaam.zportal.nl)
  2. Voer uw Gebruikersnaam in
  3. Voer uw Wachtwoord in.

Ingelogd blijven?

U kunt een vinkje zetten bij de optie "Ingelogd blijven". Dat betekent dat u de komende twee maanden niet opnieuw hoeft in te loggen. Afhankelijk van het type gebruiker dat u bent, kan dit handig zijn (leerling, ouder, docent). We raden deze functionaliteit echter af als u meer rechten heeft op het portal. 

WebApp of portal?

Na het inloggen op het Zermelo Portal kun je als leerling kiezen tussen portal of WebApp, als medewerker kom je op het portal terecht en als ouder kom je in de WebApp (januari 2020). 

Leerling: Inschrijven voor keuzelessen kan alleen op de WebApp, je keuzeformulier invullen kan alleen op het portal, je rooster bekijken kan op beiden.

Medewerker: Op dit moment is het voor medewerkers alleen mogelijk om in te loggen op het portal. Op deze plek kun je de roosters bekijken (en prognoses, pakketkeuzes, etc regelen)

Ouder: t/m december 2019 kom je als ouder na het inloggen op het portal terecht. Dit is de plek om de gesprekken voor de ouderavond aan te vragen en de roosters van uw kind te bekijken. Vanaf de release van januari 2020 verhuizen deze mogelijkheden naar de WebApp, waar u als ouder, na inloggen, ook direct in terecht komt.

Als u medewerker en ouder bent komt u automatisch in de WebApp terecht, maar kunt u er in het menu voor kiezen om naar het portal te gaan. 

Wat als?

Ik heb twee-factor-authenticatie (2FA) ingesteld voor mijn account op het portal. Wat doe ik als ik een nieuwe telefoon heb?

U logt in met de authenticatiecode van uw oude telefoon, en schakelt met uw oude telefoon twee-factor authenticatie uit. Daarna schakelt u deze weer in maar dan koppelt u uw nieuwe telefoon. Als u niet (meer) weet hoe u dit moet doen, dan volgt u de stappen op onze handleiding.

Ik heb twee-factor-authenticatie (2FA) ingesteld voor mijn portal-account. Wat doe ik als mijn telefoon kapot of gestolen is?

U neemt contact op met de beheerder of admin van het portal van uw school. De beheerder van het portal kan via het menu Beheer > Gebruikers de twee-factor-authenticatie van de gebruiker deactiveren. U kunt dan weer inloggen met alleen uw wachtwoord. Met uw gerepareerde of nieuwe telefoon kunt u de twee-factor-authenticatie weer inschakelen.

Ik heb twee-factor-authenticatie (2FA) ingesteld voor mijn portal-account. Maar mijn code bij inloggen is incorrect, wat moet ik doen?

Het kan zo zijn dat de tijd van uw Google Authenticator en de server waarop de code gegenereerd wordt niet synchroon loopt. Hierdoor is de code die u in beeld krijgt niet de juiste omdat hij verouderd is. Bij Google Authenticator is dat op te lossen door op de puntjes te klikken rechts boven en dan te kiezen voor 'instellingen'. U klikt op 'Tijdcorrectie voor codes' en drukt op 'Nu synchroniseren'. U krijgt een melding dat u weer gesynchroniseerd bent en u kunt nu weer inloggen met de 2FA.

Een tip

Het Zermelo Portal is ontwikkeld voor gebruik op computers of tablets. Op uw telefoon kunt u het beste de Zermelo App gebruiken. 

Verder hebben we gemerkt dat het portal het beste werkt als u Google Chrome gebruikt. Ook het gebruik van Mozilla Firefox ondersteunen wij volledig.

Ook interessant